Fernisering: Opus Mixtum

Jane Maria Petersens soloudstilling OPUS MIXTUM på Antikmuseet går i tæt dialog med museets samlinger. Udstillingen er et kunstnerisk stævnemøde mellem nyt og gammelt, med en række samtaler og udvekslinger mellem værker med antikke rødder og værker med rødderne plantet solidt i nutidskunsten.

Fredag 1. februar 2019,  kl. 16:00 - 19:00

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, Aarhus Universitet, Aarhus C

OPUS MIXTUM præsenterer en række meget forskellige værkserier: En stofcollage, der interagerer med Aphaiatemplets vestgavl, glaserede stentøjsskulpturer, pastelkridttegninger, gouacher, broderi, videoværker, collager og readymades. Motivkonstellationerne er i et materialemæssigt kredsløb, hvor et motiv ofte genopstår i et andet kunstnerisk medie.

Jane Maria Petersens værker er fabulerende, poetiske og med tydelige spor af deres tilblivelsesproces og materialitet. De enkelte værker bærer præg af kunstnerens personlige tilgang til det stofområde som Antikmuseet udgør; store mytologiske fortællinger og ikoniske værker. Her sammenflettet med kunstnerens personlige fortælling.

Der går en understrøm af kunsthistoriske referencer fra de udstillede værker - både til antikken og barokken, men også til film og mytologi og kunstnerens egen biografi. Den legende tilgang til den historiske kontekst løber som en rød tråd gennem udstillingens mange værker, som kunstnerens personlige signatur.

I en række pastelkridttegninger på papir udforsker Jane Maria Petersen blandt andet en motivgruppe bestående af en serie alien lignende væsener, der bærer antydningen af en togalignende beklædning. Som hybride fabelvæsener synes de at posere med en nærmest teatralsk selvbevidsthed - som en romersk kejser værdig. Den glidende identitet mellem dyr, kejser og væsen gør identiteten svært ubestemmelig: Et mytologisk transcendent sted udenfor kronologisk orden, svært daterbart og skabt af en slags drømmestof.

OPUS MIXTUM henviser til en arkæologisk betegnelse for et særligt romersk byggemønster, et blandet værk. Særligt kendt fra tiden omkring kejser Hadrian (79 e.Kr. – 138 e. Kr.). Titlen kan ses som en metafor for det sammensatte, der er kendetegnende for Jane Maria Petersens værker.

Udstillingen er støttet af:

Det Danske Institut i Rom, Dronning Ingrids romerske Legat
Grosserer L.F. Foghts Fond