Foredrag i Dansk Ægyptologisk Selskab

Ekspeditioner i Ægyptens oldtid v. Rune Olsen, ekstern lektor, ToRS, Københavns Universitet

Torsdag 2. maj 2019,  kl. 17:30 - 18:30

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag: Ekspeditioner i Ægyptens oldtid

Ordet ekspedition bruges til at beskrive en række aktiviteter i oldtidens Ægypten, der i de fleste tilfælde blev udført på foranledning af den regerende konge. Det drejer sig især om handels-, mine-, og militære ekspeditioner. I dette foredrag ser vi på formålet med og organisation af en række ekspeditioner, hvor resultatet er (nogenlunde) kendt hvad angår den økonomiske og politiske effekt ekspeditionen havde for Ægypten. De personer, der stod for organiseringen af den omfattende og komplicerede logistik - ofte højtstående embedsmænd i statsapparatet - ser også ud til at have nydt godt af de nye ressourcer en ekspedition tilførte.  Hvorvidt den enkelte arbejder eller soldat fik noget ud af at deltage i en ekspedition, eller om de havde noget reelt valg, er dog ikke helt så tydeligt.

Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses! (museet er åbent fra kl. 16.30). Alle er velkomne og foredraget er gratis. Dansk Ægyptologisk Selskab hjemmeside: www.daes.dk