Foredrag i Dansk Ægyptologisk Selskab

KØN I OLDTIDENS ÆGYPTEN v. Linda Rebecca Komperud, MA-studerende i Ægyptologi, Københavns Universitet

Torsdag 24. oktober 2019,  kl. 17:30 - 18:30

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag om køn i oldtidens Ægypten:

Den seksuelle tvetydighed i graven tilhørende Niankhkhnum og Khnumhotep

Præsentationen fokuserer på den seksuelle tvetydighed i Niankhkhnum og Khnumhoteps grav fra det 5. Dynasti i det Gamle Rige i Oldtidens Ægypten. I det Gamle Rige bestod ikonografien i grave fortrinsvis af afbildninger af ægtefæller, nærmere bestemt, en mand og en kvinde. Niankhkhnum og Khnumhoteps grav repræsenterer en afvigelse fra den generelle norm. Graven blev nemlig lavet til to mænd og ikke til en mand og hans hustru.

Foredraget præsenterer udvalgte elementer fra graven, som anses for at være unormale i en grav fra det 5. Dynasti, og ud fra dem debatteres forholdet mellem Niankhkhnum og Khnumhotep og dermed også begrebet køn i det oldægyptiske samfund.

NB: Foredraget er på engelsk. Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses! Antikmuseet holder åbent fra kl. 16.30. Alle er velkomne og foredraget er gratis. Dansk Ægyptologisk Selskab hjemmeside: www.daes.dk