forslag til udstillinger af Antikmuseets skulpturer, lavet af fem 2G klasser fra Viby Gymnasium, marts 2011

Antikkens Verden - forskerne fortæller om videnskab, kunst, kultur, religion og myter

Antikmuseet har sammen med en række forskere, som har bidraget til Aarhus Universitetsforlags nye udgivelse Antikkens Verden, produceres en række små videoklip, hvor de fortæller om et aspekt af deres forskning og knytter det til en eller flere af museets genstande.

Se udstillingen på museet fra 7.11.2011 -1.3.2012                                                                                                                                                                                                                                                                          

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Lacoon-Antikmuseet2Y.mov" scale="tofit"></embed>

Laocoön-gruppen

Fatima, Sarah og Abdirizack D. H., 2Y

Lidelsen er malet i farens farens ansigt.
Hvorfor bliver de angrebet af slangen?
Hvorfor rækker faren hånden op?
Hvad har børnene gjort, siden de også er indblandet?
Alt det kan besvares ved hjælp af historien bag skulpturen. Den skal forestille præsten Laocoön, som har set i sine drømme at Troja vil blive angrebet og at de vil lide nederlaget. Han prøver at advare folket, men inden han gør det, straffer Athena (krigsgudinden) ham ved at sende slangen for at udrydde ham og hans slægt.
Vi har valgt at motiver er lidelsen og det at man ikke skal gå imod gudindens planer.
”Du er et menneske, jeg er dig overlegent”
-Athena

Den Døende Galler

Elisabeth, Christina, Selamawit og Julie, 2Y

Vi har valgt det affektive og didaktiske princip. Dette har vi gjort for at fremstille følelsen af medfølelse og med-kærlighed.  Det didaktiske princip har vi valgt, fordi vi synes, det også var nødvendigt at forstå, hvem det var, for at kunne forstå historien bag billedet.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Kritosdrengen2Y.mov" scale="tofit"></embed>

Kritiosdrengen

Marie, Christine, Julie og Nanna, 2Y

Han ser umiddelbart kedelig ud, men ved at sætte ham ind i et tidsperspektiv, sætter vi fokus på, at han er en overgangsfigur og de ændringer – f.eks. drejningen i kroppen – der er sket.

Diskoskasteren i Athens stadion

Diskoskasteren

Najeb, Fadima, Razia og Sebestian, 2Y

Vi har sat Diskoskasteren ind på et stadium, som skulle ligne det oldgræske stadium for at gøre det så naturalistisk som muligt.

Kalvebæreren

Lars, Emil, Kasper og Zobayr, 2Y

Vi har valgt at vise hædringer fra nutiden og datiden. Disse viser forskellen i helte fra datiden til nutiden.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Afrodite2y.mov" scale="tofit"></embed>

Den Capitolinske Venus

Ditte, Cecilie H., Cecilie L. og Katrine, 2Y

Frugtbarhed:

Vi valgte dette emne, fordi vi synes det er spændende og fordi frugtbarhed er et centralt begreb.

Peploskoren

Esben, Johan, Nicolai, Mona og Thea, 2B

Vi har valgt at fokusere på det affektive princip – idet der har været stor diskussion om, hvorvidt ”Peploskoren” egentlig er en kore eller en gudinde. Derfor placere vi ”Peploskoren” i en sammenhæng med et tempel (f.eks. Akropolis) – for at bekræfte ideen om, at hun eventuelt er en gudinde. Derudover vælger vi at placere flere kendte guder ved siden af hende, således at man kan sammenligne disse. Projektører er med til at ophøje guderne (drama!)

Laokoöngruppen

Max, Anders, Kristian og Zsuzsanna, 2B

Vi har valgt at fremstille Laokoön på en meget fremtrædende og postmoderne, freudiansk måde. De originale antikke fremstilles efter vores opfattelse på en meget steril og langtrækkende måde. Vores skulptur er meget affektivt fremstillet, idet den både kan bringe forargelse og grin hos iagttageren.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Den_doeende_galler.mov" scale="tofit"></embed>

Den Døende Galler

Camilla, Sofie, Laura, Christina, Pernille, 2B

Det æstetiske og didaktiske princip. Den Døende Galler vil vi centrere i et rødt rum, hvor der kun er ham udstillet. Inden folk går ind i rummet, kan folk læse en kort beskrivelse af hans fortid/hvordan han er endt her/hvilken situation han er i nu.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Myron_Diskobolos.mov" scale="tofit"></embed>

Diskoboulos af Myron

Jens, Lasse, Louise, Anders og Jakob, 2B

OL - Rummet

  • Stort rum med OL – tidslinie med billeder og film
  • Statue i midten med spots på

Tidslinien starter med de første billeder fra OL og følger hele væggen rundt til i dag, hvor filmen er i midten. Vi har valgt det, for sport er noget som interesserer næsten alle. Vi appellerer til unge mennesker. Vi har valgt princippet det affektive med filmen og billederne, men det er det æstetiske princip ved Myron, da man skal nyde den flotte statue.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/kalvebaereren.mov" scale="tofit"></embed>

Kalvebæreren

Delovan, Louis, Saeed og Frederik, 2B

Didaktisk, ganske lidt æstetisk. I et forholdsvist lille rum, lidt dunket, lyst rum. Statuen placeret i centrum af lokalet med spot på ham foroven. Fakta skilt på væggen ved siden af indgangen.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/den_doeende_galler_2.a.mov" scale="tofit"></embed>

Den Døende Galler

Frederikke, Maja, Cathrine og Sarah, 2A

Galler i kamp.
Torque = halsring (lavet i metal, guld eller sølv).
Hår = kalk (virker skræmmende), overskæg beskriver en galler.
Det affektive princip: dramatik, følelser 

  1. Billede: Efterladt efter kamp, døende alene. Appellerer til følelser.
  2. billede: Dramatisk, fortæller historie om galler døende i kamp, døde i front, de andre kæmper videre, trompeten er ødelagt – knækket – Galler har virkelig kæmpet.

Den Kapitolinske Venus

Christine, Karoline, Henriette, Christina og Hanan, 2A

Personer på billedet: Aphrodite, Ares og Hephaistos. Vi har valgt at fokusere på et emne, som nutidens mennesker kan relatere sig til. Derfor har vi valgt utroskab/trekantsdrama – altså den affektive udstillingsmetode.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/laokoon.mov" scale="tofit"></embed>

Laokoongruppen

Søren, Abbie, Lima og Emilie, 2A

Vi har valgt den originale historie og fortalt den på en simpel måde. Vi fandt den originale historie mest interessant, så derfor valgte vi den.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Diskos2A.mov" scale="tofit"></embed>

Diskoskasteren

Emil, Mathias, Niels og Thomas, 2A

Ideen med vores powerpoint er at stille tvivl, om han overhovedet kaster med en diskos. Derfor stiller vi ham ind i forskellige scenarier.

 

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/kalvebaereren2A.mov" scale="tofit"></embed>

Kalvebæreren

Rasmus, Søren og Mariam, 2A 

Kalvebæreren er fra 570-560 år f.v.t.  Selve bæreren (manden) er lavet efter ”skabeloner” som man brugte meget på den tid, hvorimod for kalven (dyret) var der ikke de samme bestemte metoder for at lave f.eks. en næse, og tillod derfor skulptøren at være kreativ og derfor er kalven utrolig detaljeret i forhold til samtidens skulpturer.
Normalt ville man tolke skulpturen som en hyrde, der vogter sine dyr, eller måske en landmand på vej til templet for at ofre kalven til en af guderne, måske Demeter, som var gud for landbrug og korn. Do ut des forholdet.
Vores idé ligger i at være utraditionel. Vi synes, det kunne være en ny oplevelse ved at sætte Kalvebæreren ind i en moderne og måske til tider sjovere kontekst.
-         Kalvebæreren på tur i den moderne verden.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Dexileos_i_kamp.mov" scale="tofit"></embed>

Dexileosstelen

Thea, Johanne, Lisa, Tubu, 2X

Stelen fremstilles med en mørk baggrund for at fremhæve den. Vi fortæller om heltebegrebet. Da han var en kriger, at det et ideal han fulgte og gerne ville opnå.
Vi har et billede af den fodrappe Achilleus, som et eksempel på en anden græsk helt.
Der er info om stelen, Dexileos og et bilede af det oprindelige sted, hvor man fandt ham.
Vi fortæller også om æresbegrebet sammen med heltebegrebet.
Vi er gået efter at bruge den didaktiske metode til vores udstilling, altså videnslærende.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Laokoon2x.mov" scale="tofit"></embed>

Laokoon

Anders, Rasmus, Casper og Frederik, 2X

Ideelt ville vi lave en undervandsudstilling med fokus på didaktiske elementer omkring historien bag og evt. info angående fundet af skulpturen.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/peploskoren2x.mov" scale="tofit"></embed>

Peploskoren

Hatice, Meltem, Hela, Breshna, Suheda, 2X

Grunden til at vi har valgt at udstille den på denne måde fordi vi gerne ville have hele hendes livshistorie med.

Kalvebæreren

Magnus, Mads K, Mathias, Nima og Pouria, 2X

Vi har kalvebæreren og emnet er offergave. Vi har valgt det didaktiske princip, da vi synes, at historien bag skulpturen er spændende.

Den handicappede diskoskaster

Peter, Rasmus, Mads, Malthe, Asmus, 2X

VI putter diskoskasteren ind i et andet karakterbillede. Her er han en deltager i de paraolympiske lege. På den måde fratages hans kropsideale status og han puttes ind i en handicappet karakter. Altså brydes de konventionelle idealer fra det antikke Grækenland, såsom fysisk styrke og overlegenhed.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/spydbaereren.mov" scale="tofit"></embed>

Spydbæreren

Rabee, Hawra og Razeq, 2X

Vi har valgt at udstille statuen med en baggrund af krig og sport, fordi det var vigtigt at være muskuløs og sund og rask, når man skulle i krig.

Den døende galler

Ninna, Ida, Mejse og Sofie, 2X

Vi fremstiller skulpturen didaktiserende med historisk tekst og affektivt med dramatisk baggrundslyd!

Den døende galler

Morten, Rasmus, Rasmus og Jacob, 2D

Tabt slaget, døende og alene, trist stemning.

  • Galatier (galler) (Slog sig ned i Anatolien efter Brennus’ død(i det moderne Tyrkiet) og fungerede som lejesoldater i den hellenistiske verden indtil ca.230 f.kr. hvor de led alvorlige nederlag. Attalus I bestilte denne skulptur efter han havde besejret Antiochus Hierax, en seleukidisk prins hvorunder Galatiern havde kæmpet.
  • Som der står i beskrivelsen er det tydeligt at bestilleren af denne skulptur, Attalus I har villet fejre sin sejr over Galatierne ved at vise en besejret Galatier. Ved Galatieren ligger et sværd og en skede, et skjold og en knækket trompet, alle stærke symboler som repræsenterer deres nederlag da det ligger smidt nede på jorden og at trompeten er knækket. En trompetér hold normalt enten humøret oppe for de kæmpende soldater eller fungerede som en slags signalgiver for hæren under kamp. Galatieren er også såret, muligvis døende som man kan se ud fra såret i hans side.
  • Det er et typisk træk fra græsk kunst, særligt hellenistisk, at figuren ligger nøgen som ikke var et normalt træk ved disse folk. Typiske træk ved disse folk ville være torquen som hænger om hans hals, det store ovale skjold (bemærk bulken), det brede sværd lavet til at hugge og slå med, det tykke overskæg, og hans store, korte, strittende hår som også var et typisk træk ved Briterne, et andet keltisk folkefærd.

Laokoon

Magnus, Jesper, Jeppe og Jeppe, 2D

Musik: Gustav Holst The Planets, Op. 32 – 1. Mars, The Bringer of War

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Diskoskaster_2d.mov" scale="tofit"></embed>

Diskoskasteren

Bjarke, Pernille og Nina, 2D

Vores tanker: Ideen var at placere skulpturen foran ting, som den symboliserer: en atlet, en kriger og et kunstværk, som stod i Hadrians Villa.

<embed type="video/quicktime" width="320" height="240" src="fileadmin/www.antikmuseet.au.dk/Intrface/Capitolinske_Aphrodite_2d.mov" scale="tofit"></embed>

Den Kapitoliske Venus

Kirstine, Sofie, Kamilla og Christine, 2D