Foredrag i Dansk Ægyptologisk Selskab

Vesiren Paser - et liv i kongens tjeneste v. MA Bente Bladsgaard Jensen

Torsdag 8. oktober 2020,  kl. 17:30 - 18:30

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag om vesiren Paser

I det gamle Ægyptens Ny Rige var der to vesirer på samme tid: en i Øvre Ægypten og en i Nedre Ægypten. Under Seti I og Ramesses IIs regeringstid hed den siddende vesir for Øvre Ægypten Paser. Han er en ganske velkendt person, idet der er er fundet en stor mængde arkæologisk materiale med hans navn og titler. Fundene stammer fra forskellige steder i hele Ægypten, noget endda uden for landets grænser.

Fundene inkluderer bygningsdele i Deltaet, et diplomatisk brev på en kileskrifttavle i Hattusha og en dørstolpe ved Buhenfortet i syd. Disse artefakter, sammen med Pasers grav i Sheikh Abd el-Qurna og hans kapel i Horemhebs ”Store Speos” i Gebel el-Silsila danner grundlaget for dette foredrag. I et mikrohistorisk studie udforskes det, hvordan Paser fik indflydelse gennem den måde, han ønskede at præsentere sig selv på i sine monumenter, artefakter og inskriptioner.

I et casestudie undersøges Pasers tempelstatuer, blandt andre Glyptotekets ÆIN 50, for at forstå hans motivation i præsentationen af sig selv i en tempelkontekst. Samtidig undersøges det, hvordan makrohistoriske begivenheder har påvirket mikrohistorien, specifikt i Pasers tilfælde. Her er hans grav, TT 106, et vigtigt omdrejningspunkt

Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses! (museet er åbent fra kl. 16.30). Alle er velkomne og foredraget er gratis. Dansk Ægyptologisk Selskab hjemmeside: www.daes.dk