Opus Mixtum: Jane Maria Petersen

OPUS MIXTUM

Jane Maria Petersen 1. februar – 1. juni 2019

Soloudstillingen OPUS MIXTUM på Antikmuseet i Aarhus er et kunstnerisk stævnemøde mellem antik skulptur og Jane Maria Petersens værker, der har rødderne solidt plantet i nutidskunsten.

Udstillingstitlen OPUS MIXTUM henviser til en arkæologisk betegnelse for et særligt romersk teglstensmønster, et blandet værk særligt kendt fra tiden omkring kejser Hadrian (79 e. Kr. - 138 e. Kr.). Titlen kan ses som en metafor for det sammensatte, der er kendetegnende for Jane Maria Petersens værker.

Jane Maria Petersen henter referencer fra antikken og barokken men også fra film og mytologi, og hendes legende tilgang til den historiske kontekst løber som en rød tråd gennem de mange værker, der er skabt specifikt til denne udstilling.

I en række pastelkridttegninger udforsker Jane Maria Petersen blandt andet en motivgruppe bestående af en serie alienlignende væsener, der bærer antydningen af en togalignende beklædning. Som hybride fabelvæsener poserer de med en nærmest teatralsk selvbevidsthed - som en romersk kejser værdig. Koblingen af dyr, kejsermotiv og alienvæsener skaber et flertydigt univers skabt af en slags drømmestof.

Jane Maria Petersen præsenterer en række værkserier i meget forskellige medier: stofværker og broderi, glaserede stentøjsskulpturer, videoværker, pastelkridttegninger, gouacher, collager og readymades – herunder en slangebeklædt robotstøvsuger i aktion. De enkelte værker bærer præg af Jane Maria Petersens personlige tilgang til museets samlinger og ikoniske enkeltværker her sammenflettet med hendes personlige fortælling.

Pressefotos