Farao. Magtens ansigt

Det Mellemste Rige på Glyptoteket

Torsdag 26. oktober 2017,  kl. 17:30 - 19:00

Vil du med BAG OM UDSTILLINGEN ’Farao. Magtens ansigt’, Glyptoteket nye udstilling? Museumsinspektør Tine Bagh, Glyptoteket fortæller om de mange overvejelser, til- og fravalg, muligheder og krav, der altid vil være en del af et projekt som dette.
Rammen om udstillingen er det Mellemste Rige, og ’magtens ansigt’ er bl.a. Glyptotekets berømte ’Sorte Kongehoved’ af Amenemhat III med de alvorlige ansigtstræk. Hovedet sættes overfor et andet sort kongehoved af Amenemhat III, fra Metropolitan Museum, New York. Amenemhat III´s far, Sesostris III, med den sure mund og de tunge-øjenlåg, repræsenteres af et monumentalt hoved fra Nationalmuseet, der normalt ikke er udstillet.

Hovederne sættes overfor den let smilende Sesostris I fra Medelhavsmuseet i Stockholm. Udstillingen har også en afdeling med Labyrinten i Hawara, hvor Sobek fra Museum of Fine Arts, Boston bliver kronet samt en næste 1:1 faksimile af klippekammeret i Djehutyhoteps grav i el Bersheh. Foruden et særligt børnespor og lytte-stationer, hvor oldægyptiske tekster læses op.

NB:  Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses, når foredraget går i gang! Antikmuseet holder åbent fra kl. 16.30. Alle er velkomne og foredraget er gratis.

Dansk Ægyptologisk Selskab hjemmeside: www.daes.dk