Kvinderne der forlod haremmerne

Foredrag om de egyptiske kvinders vækkelse i slutningen af 1800-tallet og frem til shariadomstolenes nedlæggelse i 50´erne

Søndag 13. marts 2016,  kl. 13:00 - 14:15

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, 8000 Arhus C

I samarbejde med Dansk Ægyptologisk Selskab inviterer Antikmuseet til foredrag om de egyptiske kvinders kamp mod undertrykkelse

v. cand. Mag. Jesper Petersen

I sommeren 1923 trådte Huda Sharawi ud af toget på banegården i Kairo – hun fjernede sit ansigtsslør i fuld offentlighed, og de mange haremskvinder, der var mødt op for at modtage den Egyptiske Feministunions formand, jublede, og flere af dem rev sløret af og smed det på jorden i trods mod haremskulturen. Kvindekampen var skudt i gang i Egypten, og de næste år blev et dramatisk opgør med samfundets patriarkalske normer. Kvinderne forlod haremmerne og fyldte gaderne i protest mod et system, der havde undertrykt dem i århundreder. I dette foredrag fortælles historien om kvindernes vækkelse i slutningen af 1800-tallet frem til shariadomstolenes nedlæggelse i 1955. Det bliver et spændende foredrag med nedslag i kvindernes egne beskrivelser af kampen mod en kultur, der havde undertrykt dem i århundreder.

Dansk Ægyptologisk Selskab(www.daes.dk)

OBS: Vær opmærksom på at foredraget holdes på en søndag kl. 13.00. Antikmuseet har åbent hver søndag fra kl. 12.00 til 16.00.

Alle er velkomne og foredraget er gratis