Pressebilleder Opus Mixtum, Jane Maria Petersen

Værkserier

Klik på billederne for at få dem frem i stor opløsning:

Aliens, kejsere og exquisite corpses: En række værker på papir har variationer over alien-motiver. Som hybride fabelvæsener synes figurerne at posere med en teatralsk selvbevidsthed - en romersk kejser værdig. Koblingen af dyr, kejsermotiv og alienvæsen skaber et flertydigt univers skabt af en slags drømmestof.

Foldetegninger, de såkaldte exquisite corpses, kendt fra surrealisterne, indgår som en kunstnerisk metode i flere papirværker. Disse er foldet og inddelt på den måde at kunstneren har tegnet på en foldet del af gangen, for til sidst at se enkeltdelene som et samlet totalbillede.

Tegninger på papir, uden titel, 2018, Jane Maria Petersen

Aphaia : En stofcollage af sammensyede polykrome hovedpudebetræk, interagerer med skulpturgruppen fra Aphaiatemplets vestgavl. Hovedpudebetrækkene henviser til intimsfæren, forbundet med søvn, hvile og det hjemlige.

Robotstøvsugeren: En robotstøvsuger iklædt legetøjsslanger har titlen Medusa. Motorbrummende roterer den rundt på museets gulve som en mystisk urovækkende agent, som en fjernstyret museumstjener der har udskiftet støvkosten og forvandlet sig til en Gorgon, en Medusa.

Collager :En serie på 60 værker med udskårne vintage museumsfotos fra europæsiske antiksamlinger, bl.a. fra Glyptoteket i München og København - også tegneseriefragmenter, udklip af Piranesitryk, gouache og tryk på japanpapir indgår som komponenter.

Collager, uden titel, 21 x 16 cm, 2018, Jane Maria Petersen

Keramiske værker: En række skulpturer udført i glaseret stentøj refererer motivisk til dyr, monstre, kejsere, aliens, dobbelthermer, kykloper og andre fabelvæsener. De er ekspressivt modelleret med tydelige spor af håndens tilstedeværelse.

Uden titel, 2018, glaseret stentøj, Jane Maria Petersen

Videoværker:

Parucca viser en romersk løvefontæne, iklædt en koralfarvet paryk, hvis farvestrålende kunstighed giver stenkulpturen et livagtigt udtryk.

Aphaia the invisible er filmet på øen Ægina, hvor templet for den kultiske helligdom for den lokale gudinde Aphaia, ligger. Myten om Aphaia er at hun er på flugt fra Kong Minos på Kreta, hvorfra hun svømmer til Ægina og skjuler sig i skovene (Aphaia = den usynlige på græsk). Jane Maria Petersen indsætter en række troldedukker ved Aphaiatemplet, iklædt sølvpapirshatte og papirtogaer. Som tempelmaskotter med et stirrende blik, står de som vogtere af den kultiske helligdom.

Solfataraer navnet på det vulkansk aktive område, beliggende ved Pozzuoli i syditalien. Vulkanerne giver lyd og damp fra sig. Videoen kredser om de vulkanske åbninger som porte til en højlydt simrende underverden. Solfatara var i Antikken et yndet kursted for rige romere.