FOREDRAG: Dansk Ægyptologisk Selskab

Carl Jacobsen og den ægyptiske samling på Glyptoteket v. Cand.mag. Louise Alkjær

Torsdag 28. september 2023,  kl. 17:30 - 19:00

Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, 8000 Aarhus C

School of Culture and Society

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag om Glyptotekets samling af ægyptisk kunst v. Cand.mag. Louise Alkjær.

Glyptoteket i København rummer en af verdens fineste samlinger af ægyptisk kunst. Den er langt fra den største, men brygger Carl Jacobsens velpolstrede pengepung sikrede i begyndelsen af 1900-tallet museet en lang række udsøgte værker.

Jacobsens ægyptolog, professor Valdemar Schmidt, kunne på sine indkøbsrejser til Ægypten købe stort set det, han ønskede, ligesom museet også støttede forskellige udgravninger i Ægypten. Udgravningernes største sponsorer fik ofte førsteret på at erhverve de genstande, der blev fundet. Ved internationale auktioner kunne Glyptotekets indkøbere med Jacobsens helt store pengepung overtrumfe selv de store, europæiske museers bud.

Til foredraget præsenterer Louise Alkjær nogle af samlingens vigtigste værker erhvervet i Carl Jacobsens levetid, fortæller hvordan de kom til Glyptoteket og sætter dem også ind i deres ægyptologiske kontekst.

Mødetid er senest kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses! (museet er åbent fra kl. 16.30). Dansk Ægyptologisk Selskab: www.daes.dk