FOREDRAG: Dansk Ægyptologisk Selskab

Mumieliv - de fire mumier på Glyptoteket, v. Ph.D. Tine Bagh, Museumsinspektør Glyptoteket

Onsdag 7. februar 2024,  kl. 17:30 - 18:45

Antikmuseet, Victor Albecksvej 3, bygning 1414, 8000 Aarhus C

Dansk Ægyptologisk Selskab

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag om mumierne på Glyptoteket

På Glyptoteket er den såkaldte mumiekælder et af de mest populære steder på museet. Her er udstillet to mumier sammen med forskellige kister, sarkofager og seks romerske mumieportrætter. På et magasin opbevares yderligere to mumier, der er meget skrøbelige. Beretningerne om disse fire mumier er alle gode historier, både hvordan de fandt deres vej til Glyptoteket for mere end 100 år siden, og hvad de siden har være igennem.

En mumie havnede sandsynligvis i en forkert kiste, en anden blev pakket ud og mangler nu sit hoved, mens de to sidste mumier kom fra Flinders Petries udgravninger i Hawara og var med på hans sommerudstilling i London, før de blev sendt til København. Siden er mumierne blevet videnskabeligt undersøgt, men vi kender stadig ikke alle deres hemmeligheder.

Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren til museet låses, når foredraget går i gang! (Museet er åbent fra kl. 16.30)