FOREDRAG: Dansk Ægyptologisk Selskab

Torsdag 23. februar 2023,  kl. 17:30 - 19:00

Antikmuseet, Victor Albecksvej 3, bygning 1414, 8000 Aarhus C

School of Culture and Society

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag om den nye udstilling om Armanakulturen på Ny Carlsberg Glyptotek

Den grundlæggende Idé bag at lave en Amarnaudstilling på Glyptoteket var at sætte scenen for den fascinerende periode i Ægyptens historie, hvor farao Akhenaten sammen med sin dronning Nefertiti opfører en ny by for solguden Aten. Udstillingen er bygget op i flere rum, hvor Amarna grundlægges i det første og forlades i det sidste, mens forskellige lokaliteter foldes ud i de mellemliggende rum. Tine fortæller, hvordan nogle af de oprindelige ønsker måtte opgives, og hvordan andre tiltag kom til, hvilke lån der var vigtige at sikre sig og betydningen af det grafiske udtryk og nye montrer fra Berlin. Amarna bliver levende gennem fotografier fra en rejse til Amarna og en 3D-video. Dertil kom tegninger af relieffer i grave med ægypternes egne gengivelser af scener i templer og paladser. Ordet lever gennem den Store Atenhymne nyfortolket af Harald Voetmann.

Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses! (Museet er åbent fra kl. 16.30)