Klassisk cafe: Køn & sex i antikkens Rom

Var kvinder altid fra Venus og mænd fra Mars – eller er det først vores kultur, der har fundet på det?

Torsdag 9. september 2021,  kl. 16:00 - 17:30

Antikmuseet, Aarhus Universitet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414

Antikmuseet afholder fem klassisk cafe dage som en del af festivalen Golden Days - ANTIKKEN

Begreber som køn og seksualitet er i dag til debat som aldrig før. Det var de også i antikken, fortæller Ittai Gradel, klassisk arkæolog og forsker i romersk religion.

Romerne diskuterede heftigt begreber som køn og kønsroller, korrekt og forkert sex, forskellene på mænd og kvinder og forvirrende typer imellem dem. Det var for eksempel en udbredt opfattelse, at kvinders sexlyst var syv gange stærkere end mænds. Hvor stammede disse ideer fra, og hvad betød de for romersk kultur og samfundsindretning. Og er det bare fikse ideer – dengang som nu?

Der er begrænset pladser ved arrangementet og pladser skal derfor reserveres mod et gebyr på 5 kr. på ovenstående tilmeldingslink.