Rejse i Sudan

Rejse i Sudan: Fra drøm til virkelighed v. Ph.d. Tine Bagh, museumsinspektør, Ny Carlsberg Glyptotek

Torsdag 5. november 2015,  kl. 17:30 - 19:00

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, 8000 Arhus C

I samarbejde med Dansk Ægyptologisk Selskab inviterer Antikmuseet til en aften på rejse i Susan

v. Ph.d. Tine Bagh, museumsinspektør, Ny Carlsberg Glyptotek

I november 2014 rejste Tine Bagh til Sudan sammen med fotografen Janne Klerk for at tage billeder til udstillingen ’Taharqa – den sorte farao’ på Glyptoteket. Rejsen bragte dem fra hovedstaden Khartoum, hvor den Hvide og Blå Nil mødes og nordpå til den 3. katarakt. Gennem smukke landskaber, til møder med venlige mennesker og stop ved maleriske ruiner. Til de små pyramider fra 25. dynasti og senere samt steder som Meroë, Nuri og Gebel Barkal, hvor også det ikoniske bjerg med templer for sin fod ligger. Navne som Kerma med den vestlig såkaldte Defufa lyder nærmest mytiske, som når man aldrig har set pyramiderne i Giza. Rejsen til Sudan gjorde drømmen til virkelighed.

Antikmuseet (www.antikmuseet.au.dk) og Dansk Ægyptologisk Selskab(www.daes.dk).

NB: Mødetid er kl. 17.20! Vær venligst præcis, da døren låses! Foredraget finder sted på Antikmuseet, der holder åbent fra kl. 16.30.

Alle er velkomne og foredraget er gratis