Tæt på Sapfo

Vi dykker længere ned i Sapfos betydning fra oldtiden til i dag gennem foredrag og performance

Fredag 18. november 2022,  kl. 11:00 - 15:00

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, Aarhus Universitet

Antikmuseet

Sapfo er en af den græske oldtids meste kendte digtere. Hun er omdrejningspunktet for Antikmuseets udstilling Sappho - Sapfo med værker af Peter Brandes og Mille Søndergård.

Fredag d. 18. november har du muligheden for at komme helt tæt på Sapfo, når vi præsentere fire foredrag samt en performance af kunstner Maya Peitersen.

Sapfo skrev digte om kærlighed og erotik blandt kvinder på en måde, som har vundet genklang lige siden. Hun er en af de tidligste digtere, vi har overleveret og tilskrives både opfindelsen af det lyriske jeg og det sapfiske versemål i poesien og plektrum i musikken. Platon kaldte hende den 10. muse, så allerede i den græske oldtid havde hun en helt særlig status blandt digtere.

Antikmuseets udstilling om Sapfo, der kan ses frem til 18. december, præsenterer tre danske oversættelser og to kunstneres illustrationer af dem:

Sapfo, oversat af Thøger Larsen i 1924
Roser fra Pieria, oversat af Rasmus Sevelsted og illustreret af Peter Brandes
Jeg er grønnere end græs, oversat af Lene Carlskov og Signe Andersen i samarbejde med Mille Søndergaard som også har illustreret.

Dagens program ser således ud:

11.00-11.30    George Hinge, Aarhus Universitet: Sapfo og hendes samtid: tidlig græsk digtekunst
11.30-12.00    Vinnie Nørskov, Antikmuseet: Sapfo i kunsten
12.00-12.30    Pause
12.30-13.00    Lene Carlskov, Viborg Katedralskole: At oversætte Sapfo
13.00-13.30    Peter Brandes: Sapfo i min kunst
14.00-14.30    Maya Peitersen: Jeg sammenligner dig med et ungt slakt skud. Performance med 5 performere (1 solist og fire agerer kor)

Deltagelse er gratis men kræver tilmelding: antikmuseet@au.dk.

Antikmuseet byder på en kop kaffe eller te i pausen.