FOREDRAG: Dansk Ægyptologisk Selskab

Kulturarvsinitiativer i Ægypten v. Katrine Mandrup Bach, Cand.scient.anth., ph.d.- studerende, Antropologi, Aarhus Universitet

Torsdag 21. april 2022,  kl. 17:30 - 18:30

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, Aarhus Universitet

Dansk Ægyptologisk Selskab

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag om kulturarvsinitiativer i Ægypten

I Ægypten bliver historiske bygninger revet ned, nye motorveje sendes gennem gamle islamiske kirkegårde og grønne områder forsvinder til fordel for parkeringspladser. Imens bygger staten en ny storslået hovedstad kun 50 km uden for Cairo.

Store byggeprojekter er ikke noget nyt i Ægypten, men nedrivningerne og anlæggelsen af den nye administrative hovedstad har fået flere til at spørge: ”Hvad skal der dog ske med Cairo?” Siden revolutionen i 2011 er der opstået en lang række initiativer, som alle forsøger at bevare nogle af de gamle bygninger og byområder, der er truet af nedrivning.

Det er særligt bygninger fra perioden 1850-1950, kendt som il zimaan il gamiil, den smukke tid, der bliver revet ned til fordel for nye tætpakkede højhuse. Ægyptens kulturarvslovgivning definerer nemlig ’kulturarv’ som bygninger, ting eller steder, der er mere end 100 år gamle, hvilket betyder at meget af landets moderne og yngre kulturarv er i en særligt prekær situation.

Katrine Bach skriver afhandling om en gruppe kulturarvsinitiativer, der arbejder på at ændre definitionen af ’kulturarv’. Med afsæt i ni måneders etnografisk feltarbejde i Cairo og Port Said vil hun fortælle om de helt særlige omstændigheder, der har gjort det svært at sikre bevaringsværdige bygninger i Ægypten – fra lovgivningen og interessen i den ægyptiske oldtid til kolonihistorien til den nuværende politiske situation.

Store byggeprojekter er ikke noget nyt i Ægypten, men nedrivningerne og den nye administrative hovedstad har fået flere til at spørge: ”Hvad skal der dog ske med Cairo?” Siden revolutionen i 2011 er der opstået en lang række initiativer, som alle forsøger at bevare nogle af de gamle bygninger og byområder, der er truet af nedrivning.

Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses! (Museet er åbent fra kl. 16.30)