Hvordan så magt ud i Romerriget? I forløbet ”Augustus og magtens billeder” kommer eleverne med på en rejse gennem den tidlige romerske kejsertid. Her bliver eleverne først introduceret til Kejser Augustus, hvorefter de skal tegne et portræt af Augustus efter den romerske forfatter Svetons meget humoristiske beskrivelse. Efterfølgende vil tre forskellige portrætter af Augustus blive præsenteret og diskuteret i forhold til elevernes tegninger, og vi ser på hvad deres budskab er. Så udvides undersøgelsen til også at kigge på Augustus' efterfølgere i form af de andre kejseres portrætter. Her vil fokus være på, hvad der går igen, og især hvad der er anderledes, samt hvad der kan ligge til grund for det. Som afslutning på forløbet vil eleverne komme til at stifte bekendtskab med, hvilken rolle mønter spillede i kejsernes propaganda.
Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering
Eleven har viden om kildekritiske begreber
Eleven har viden om fagord, begreber og historiske kilders formål og struktur
Eleven har viden om enkle sammenhænge mellem fortidsfortolkninger og nutidsforståelser
Eleven har viden om kanonpunkter