Aarhus Universitets segl

Romerriget - Augustus og Magtens Billeder

Indhold

Hvordan så magt ud i Romerriget? I forløbet ”Augustus og magtens billeder” kommer eleverne med på en rejse gennem den tidlige romerske kejsertid. Her bliver eleverne først introduceret til Kejser Augustus, hvorefter de skal tegne et portræt af Augustus efter den romerske forfatter Svetons meget humoristiske beskrivelse. Efterfølgende vil tre forskellige portrætter af Augustus blive præsenteret og diskuteret i forhold til elevernes tegninger, og vi ser på hvad deres budskab er. Så udvides undersøgelsen til også at kigge på Augustus' efterfølgere i form af de andre kejseres portrætter. Her vil fokus være på, hvad der går igen, og især hvad der er anderledes, samt hvad der kan ligge til grund for det. Som afslutning på forløbet vil eleverne komme til at stifte bekendtskab med, hvilken rolle mønter spillede i kejsernes propaganda.

Læringsmål

Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering

  • Augustus og de tidlige kejsere vil blive tidsmæssigt placeret gennem forskellige nedslag undervejs.

Eleven har viden om kildekritiske begreber 

  • Kildekritisk tænkning vil blive introduceret i form af overvejelser omkring, hvordan kejserne har ønsket at fremstille sig selv, og om vi kan stole på deres fremstillinger eller Svetons beskrivelse.

Eleven har viden om fagord, begreber og historiske kilders formål og struktur

  • Eleverne vil blive introduceret til historiske kilders formål og struktur i form af tekst, statuer og mønter.

Eleven har viden om enkle sammenhænge mellem fortidsfortolkninger og nutidsforståelser

  • Perioden og dens temaer vil blive perspektiveret til nutidige problemstillinger.

Eleven har viden om kanonpunkter

  • Augustus indgår som kanonpunkt i grundskolens historieundervisning, og hans vej til magten vil blive gennemgået som del af forløbet.